<a href=’https://pl.freepik.com/zdjecia/gwiazda’>Gwiazda zdjęcie utworzone przez wirestock – pl.freepik.com</a>
Logo jest unikalnym znakiem graficznym, symbolem firmy i częścią jej identyfikacji wizualnej. Głównym zadaniem logo jest budowanie rozpoznawalności marki oraz odróżnienie jej od konkurencji. Dobrze zaprojektowane logo buduje pozytywny wizerunek marki oraz zawiera w sobie obszerne źródło informacji na jej temat.
Obecnie niemal każda, nawet mała firma posiada własne logo. Jednak czy każde z nich spełnia normy, które powinien posiadać profesjonalny znak firmowy?
Jedyna słuszna odpowiedź brzmi: „Nie”.
Poniżej prezentujemy sprawdzony przepis na Logo idealne.
Odróżnia firmę od konkurencji
Z całą pewnością nie chcemy być myleni z naszymi konkurentami. W budowaniu wizerunku marki chodzi przecież o to, aby się wyróżnić i pozostać zapamiętanym. Logo służy przede wszystkim do identyfikacji. Jego głównym celem jest zatem odróżnienie się od konkurencji i pokazanie swojej indywidualności. W każdej branży istnieją symbole, które powtarzają się do znudzenia w znakach firmowych. Dobre logo nie powinno wykorzystywać oklepanych motywów. Projektując logo nie warto odwzorowywać pomysłów konkurencji, ale należy znaleźć swój własny, niepowtarzalny symbol związany z naszą marką, jej wartościami lub charakterystyczną dla niej cechą.
Dopasowane do charakteru marki
Marka to cała historia. Jej misja i wizja, produkt, relacje z odbiorcami. Logo powinno być zatem dostosowane do charakteru marki zarówno kolorystycznie jak i graficznie. Zastanów się zatem jaka jest Twoja marka i jak chce być postrzegana. Jaki jest jej sposób komunikacji z odbiorcą? Oficjalny , partnerski, poufały? Jest ekskluzywna czy cechuje ją prostota? Logo nie musi być dosłowne, ale zawsze musi oddawać charakter Twojej marki.
Wzbudza pożądane emocje
Nie od dziś wiadomo, że poprzez oryginalny design oraz dobór odpowiedniej kolorystyki można wzbudzić pożądane emocje. Logo jest symbolem, który powinien wywoływać u odbiorcy odpowiednie skojarzenia oraz wzbudzać konkretny nastrój. Radość, szczęście, wzruszenie, nostalgię. Idealne logo wzbudza emocje, które zostały zaplanowane już w fazie projektowania.
Jest odzwierciedleniem wartości marki
Jakie wartości wyznaje Twoja marka? Co jest dla niej ważne?
Odpowiedz sobie na te pytania i zaprojektuj doskonałe logo. Spójrz na firmy, którym się to udało. Przyjrzyj się wartościom jakie prezentują nam wielkie marki:
Piękno? – Dove
Uśmiech? – Colgate
Dzieciństwo? – lody Koral
Łatwo zapada w pamięć
Dobrze zaprojektowany znak powinien być łatwy do zapamiętania i rozpoznawalny. Dzięki temu wywoła odpowiednie skojarzenia, a do odbiorcy dotrą właściwe komunikaty na temat firmy. Aby logo łatwo zapadało w pamięć musi być oryginalne i wywoływać odpowiednie skojarzenia. Jeśli będzie zbyt podobne do znaków konkurencji może być mylone, jeśli zbyt skomplikowane, może nie zostać zapamiętane. No to jakie wybrać logo? Oryginalne w swojej prostocie! 😉
Jest symbolem działalności firmy
Pokaż mi swoje logo, a powiem Ci kim jesteś. Dobrze zaprojektowane logo powinno być symbolem działalności marki. Nie koniecznie oznacza to, że powinno wystarczyć jedno spojrzenie na logo, by klient od razu wiedział, czym się zajmujesz.
Logo nie zawsze musi nawiązywać bezpośrednio do działalności firmy. Może symbolizować nazwę firmy, jej ideę lub jakość oferowanych produktów. Zawsze powinno jednak w mniej lub bardziej oczywisty sposób ukazywać wizerunek marki i jej produktu.
Dla przykładu, logo firmy Apple, nie wskazuje na ich produkt, ale odzwierciedla nazwę firmy. Logo Orlenu nie wskazuje na koncern naftowy, ale przywodzi skojarzenia z godłem Polski. Ponadto jest utrzymane w biało-czerwonej kolorystyce.
Jest częścią identyfikacji wizualnej marki
Logo nie powinno nigdy funkcjonować jako samodzielny twór i nie może być pozbawione właściwego otoczenia. Oznacza to, że dla stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej marki, logo nie jest wystarczające. Nie możemy umieszczać naszego znaku firmowego byle gdzie i byle jak, za każdym razem wybierając dla niego inne tło.
Logo jest ważnym elementem całego wyglądu marki. Ważnym, ale nie jedynym i nigdy nie może być pozostawione same sobie. Równie ważną funkcję pełni kolor brandowy, krój pisma, wygląd produktów i ich opakowań, szata zewnętrzna materiałów promocyjnych, wystrój wnętrz firmy i in.
Jest profesjonalnie zaprojektowane
Projektując logo powinniśmy zaufać profesjonaliście. Ten znak firmowy będzie towarzyszył nam przez długie lata i nie warto zanadto na nim oszczędzać, a już na pewno nie warto ściągać gotowych wzorów z Internetu.
Jak wygląda profesjonalnie zaprojektowane logo?
Pierwsza najważniejsza sprawa – logo projektujemy w wektorach!
Dzięki temu znak może być skalowany do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości, umieszczany na dowolnym tle czy też nadrukowany na odzieży czy innych akcesoriach jak kubki, długopisy, breloki i in.
Otrzymując logo w pliku JPG, dostajemy tak naprawdę znak nie zdatny do użytku. Więcej informacji o grafice wektorowej i rastrowej znajdziesz niebawem na naszym blogu.
Profesjonalnie zaprojektowane logo na pierwszy rzut oka powinno spełniać zatem następujące wymogi:
być zaprojektowane w wektorach,
bazować na prostych kształtach,
ograniczać się maksymalnie do 3 kolorów,
nie powinno zawierać dużej ilości detali, a jeśli już to powinno mieć również uproszczoną wersję.
Co powinieneś otrzymać od grafika? (wersja minimum)
logo w pełnej wersji zapisane w formacie PDF, Ai, EPUP, EPS, CDR lub SVG
sam znak graficzny – sygnet (jeśli wchodzi w skład naszego logo i można go użyć oddzielnie)
logo w wersji czarnej białej, monochromatycznej
informację o kroju pisma użytego w logotypie,
informację o użytych kolorach (HEX CODE, CMYK, RGB).
Projektowanie logo nie jest sprawą prostą. Wymaga nie tylko poznania marki, dla której to logo jest projektowane, ale także wiedzy z zakresu grafiki i marketingu oraz wysokiego poziomu kreatywności. Pamiętaj że logo to nie byle znaczek. Logo to najważniejszy symbol Twojej firmy więc nie bagatelizuj go. Warto zainwestować w takie logo, które będzie nie tylko ładne, ale i ponadczasowe i co najważniejsze użyteczne.